ESC (Electronic Stability Control)
ESC kendes også under andre forkortelser, f.eks. ESP, men betydningen er den samme. ESC er et system, der ved hjælp af bremserne kan holde bilen på den kurs, som føreren tilstræber, eller som kan forhindre, at køretøjet vælter. Den første funktion har størst betydning i situationer, hvor bilen uden ESC ville komme ”i slinger” på grund af pludselige ratbevægelser, fx hvis man er kommet ud i rabatten og hiver bilen op på vejen igen. Væltefunktionen har betydning for lastbiler og busser samt for SUV og offroad-biler, der er højere end almindelige biler.
Systemet kan forhindre, at bilen kommer i slinger eller vælter og er derfor ulykkesforebyggende, men det kan også være skademinimerende, idet man måske kan komme til at køre ind i noget med fronten først i stedet for sidelæns (som er langt farligere).
De seneste amerikanske undersøgelser viser en reduktion i antallet af dræbte og hårdt kvæstede ved eneulykker på 30%, endog 67% på SUV/offroad-biler. Der findes endnu ikke undersøgelser vedrørende ESC på lastbiler og busser, hvor ESC endnu er for nyt.
For at biler med ESC ikke skal blive for dyre gives der i Danmark afgiftslempelse for ESC.
På filmen nedenfor kan du se, hvilken forskel et ESC-system kan gøre i en dobbelt undvigemanøvre.
I år 2008 var ca. 92% af alle solgte personbiler i Danmark udstyret med ESC. Det er formentlig den højeste andel noget sted i verden! ESC bliver - med undtagelse af visse specielle køretøjstyper - EU-lovkrav for nye modeller af person-, vare- og lastbiler, busser og tunge påhængskøretøjer, der introduceres på markedet fra 1. november 2011. For nye eksemplarer af eksisterende modeller træder kravene i kraft mellem 2012 og 2016.