ABS​

​​ABS-bremser bevirker, at hjulene ikke kan blokere under en maksimal opbremsning, uanset hvor hårdt man træder på bremsen. Det er en fordel, da blokerede hjul giver lidt længere bremselængde, men især er fordelen, at man kan styre og korrigere retningen under opbremsningen. Når man har brug for at bremse maksimalt, skal man i en bil med ABS-bremser træde meget hårdt på bremsepedalen, så man opnår, at alle hjul bremser maksimalt (og styres af ABS-elektronikken).

ABS-bremser giver kun samme eller lidt kortere bremselængde end traditionelle bremser, og man skal derfor være opmærksom på, at tilstedeværelsen af ABS-bremser ikke giver mulighed for forsvarligt at øge hastigheden eller køre tættere på forankørende.

​I dag har ca. 90% af alle registrerede personbiler ABS-bremser, og samtlige nye personbiler har ABS-bremser, og næsten alle varebiler.

En bremseassistent mærker, hvis føreren træder forholdsvis hurtigt og hårdt på bremsepedalen og øger straks trykket til det maksimale (så ABS-bremserne træder i funktion). Det er nemlig sådan, at de fleste førere ikke får øget pedaltrykket hurtigt nok, selv om der er tale om en nødsituation.​

​Auto Elektro APS . Haderslevvej 117 . Telefon 7552 7555 . autoelektro.kolding@mail.dkwww.autoelektro-kolding.dk